Yoga

Yin Yoga

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. Yinyogan undviker ”perfektionen” i en slut-position. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

Jag har gått utbildning hos Magdalena Macweld och har yin yoga i en liten grupp hemma hos mig.

Livsyoga

Livsyoga handlar om att tända vår inre glöd varje dag. Att fylla oss med ny kraft, ny energi så att vi kan möta vardagen med balans och medvetenhet.  Livsyogan är en ny riktning inom den stora kundaliniyogatraditionen. Vi använder exakt samma tekniker och yogapass som inom kundaliniyoga. Samtidigt lägger vi stort fokus på medvetenhet. Vilket innebär utvecklandet av bl a självacceptans, centrering och intuition.

Vad innebär det konkret?

Livsyogan erbjuder många olika yogapass. De har alla sitt specifika fokus t ex att stärka immunförsvaret, vitalisera ryggen eller skapa centrering.  Alla yogapass inkluderar kroppställningar (asanas), andningsövningar (pranayamas), meditationer och mantras (läkande ljud). Inom Livsyogan kallar man ett ”helt” yogapass för en kriya. Det gemensamma målet för alla yogapass är att harmonisera kropp och själ.

Vilka effekter har yogan?

Mängder av forskning visar idag på yogans positiva hälsoeffekter.

  • Ökad stresstålighet
  • Balanserar blodtryck
  • Förbättrat immunförsvar
  • Förbättrad matsmältning
  • Starka, smidiga och uthålliga muskler

På ett psykologiskt plan ger yogan:

  • Ökad närvarokänsla
  • Ett lugnare sinne
  • Mer energi
  • Centrering
  • Tydliga gränser

Livsyogans rötter

Livsyogan har sina rötter i kundaliniyoga (enligt Yogi Bhajan). En dynamisk och kraftfull gren på det stora yogaträdet.

Livsyogan står religiöst fri och inkluderar visdom från många andliga traditioner. Det innebär bl a att vi använder mantras och musik från bl a hinduism, sikhism, kristendom och buddhism. Ett av målen med Livsyogan är, att i kombination med en kraftfull yogisk verktygslåda, visa på den bakomliggande enhet som förenar alla beprövade andliga vägar.

Livsyogan grundades 1999 av Tomas Frankell.

Efter att ha blivit undervisad direkt av Yogi Bhajan introducerade han under 1980 talet kundaliniyoga i Sverige. År 1992 startade han Sveriges första kundaliniyoga lärarutbildning.

Efter att ha utbildat ett fyrtiotal lärare lämnade han 1997 Yogi Bhajans rörelse för att starta Livsyogaskolan.

Chakras är en beskrivning av sju olika medvetandeplan i människan. Dessa associerar yogan till vissa körtlar, nervcentra och kroppsfunktioner.

Välkommen att höra av dig!

Jag är certifierad Livsyogalärare och undervisar bla på Scanias Hälsocenter Gröndal i Södertälje. Välkommen att boka yoga för ditt företag, förening eller för din egen del. 
Skön yoga som passar alla, både nybörjare och mer erfarna utövare.
Välkommen som du är! 
/Åsa Vindila Siwartsdotter